روز جهانی الکترونیک هواپیمایی گرامی باد/به پاس وسعت آرامش سرزمینم...

امروز ۲۲ آبانماه برابر با ۱۲ نوامبر۲۰۱۶ میلادی است و برای نخستین‌بار جشنی در سراسر دنیا به پاس زحمات متخصصان الکترونیک هواپیمایی برای ایجاد بستری مناسب در برقراری پروازهایی ایمن برپاست.

شاید اولین المان‌هایی که از سفر هوایی به ذهن هر مسافری خطور می‌کند؛ هواپیما، باند و آسمان باشد. همه این المان‌ها و اجزای اصلی یک سفر هوایی است اما این عناصر خود به تنهایی قابل استفاده نیستند و با سیستم‌های اطلاعاتی و مخابراتی گوناگونی بهم متصل می‌شوند تا شرایط برای نشست و برخاست هواپیماها در بستری ایمن فراهم شود.

این بستر را متخصصان الکترونیک و ارتباطات در پشت صحنه و تنها با انگیزه رقم زدن بهترین خاطرات همراه با سلامتی و آرامش برای مسافران فراهم می‌کنند. فعالیت این متخصصان مستقیما مرتبط با مسایل امنیتی و ایمنی فضای هر کشوری است. در واقع امنیت به این معنا که مهندسان این حوزه باید از تمام ویژگی‌های دستگاه‌های کمک ناوبری مطلع باشند و ضمن دقت در عملیاتی بودن آن‌ها باید به درستی از این دستگاه‌ها نگهداری کنند تا آسمان این سرزمین در امنیتی کامل همواره آبی بماند.

البته اهمیت این بستر زمانی برای مسافران مشخص می‌شود که یکی از دستگاه‌های کمک ناوبری با اختلال مواجه شود و هواپیمای مسافری با تمام سرنشین‌های خسته از راه طولانی، مجبور به فرود در فرودگاهی دیگر شود یا در مواقعی خلبان علی‌رغم تلاش‌های بسیارش، نشست موفقیت‌آمیزی نداشته باشد.

زحمات این افراد تنها به اینجا ختم نمی‌شود بلکه آن‌ها برای امنیت پرواز مسافران عبوری از آسمان این کهن بوم هم تلاش می‌کنند. در واقع دستگاه‌های کمک ناوبری و هوانوردی که در فرودگاه‌های ایران مشغول به ارایه‌ خدمات هستند، به پروازهای عبوری هم سرویس‌های مسافری ارایه می‌دهند. به ویژه در مقطع زمانی کنونی که آسمان ایران از امنیت ویژه‌ای در منطقه برخوردار است و اغلب شرکت‌های هواپیمایی تمایل بیشتری به عبور هواپیماهایشان از آسمان ایران را دارد. در حقیقت، به نوعی اهمیت و حساسیت زحمات این متخصصان فراتر از مرز و بوم یک سرزمین است.

شاید جالب باشد که بدانیم متخصصان الکترونیک هواپیمایی در طول تحصیل و خدمت‌شان علاوه بر اینکه باید با تکنولوژی‌های روز دنیا در این زمینه آشنا باشند، باید منابع و کتاب‌های متعددی در حوزه‌های ارتباطی، ناوبری و راداری را هم مطالعه کنند تا در نصب، نگهداری و تعمیر دستگاه‌های کمک ناوبری خبره شوند.

پیش‌ترها در مهرماه هر سال روزی را به عنوان روز الکترونیک هواپیمایی جشن می‌گرفتند اما سال گذشته در سازمان جهانی غیرسیاسی و غیر دولتی IFATSEA موضوع تعیین روز جهانی الکترونیک هواپیمایی مطرح شد و در پی آن با موافقت اعضا، ۱۲ نوامبر به عنوان روز جهانی «الکترونیک هواپیمایی» معرفی شد.

امسال به طور همزمان همه فعالان صنعت هوانوردی سراسر دنیا برای نخستین‌بار روز ۲۲ آبانماه برابر با ۱۲ نوامبر۲۰۱۶ میلادی را به پاس زحمات متخصصان الکترونیک هواپیمایی جشن می‌گیرند و ما نیز این روز را به تمام متخصصان الکترونیک هواپیمایی در سراسر ایران از فرودگاه دشت ناز تا فرودگاه ابوموسی و از فرودگاه بیرجند تا فرودگاه ایلام تبریک می‌گوییم.

امیرانی از روند تکمیل و تجهیز سامانۀ RCAG ابراز رضایت کرد

مدیرکل ارتباطات و ناوبری شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از روند تکمیل و تجهیز سامانۀ كنترل پروازي كلام (RCAG)بازدید و اظهار رضایت کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی روابط عمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران به چابهار، گروه اعزامی ادارۀ کل ارتباطات و ناوبری شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به سرپرستی محمد امیرانی بامداد امروز برای بازدید از روند تکمیل و تجهیز سامانۀ كنترل پروازي كلامي (RCAG)به منطقۀ چابهار وارد شد.

این گروه پس از رسیدن به فرودگاه کنارک و بازدید از موقعیت پیشین این سامانه در این فرودگاه به موقعیت در نظر گرفته شده برای احداث فرودگاه جدید شهر چابهار رفتند.

فرودگاه جدید از نظر مکانی وسعت بسیار زیادی دارد و در فاصلۀ بسیار کمی تا منطقۀ آزاد تجاری چابهار قرار گرفته است.

گروه اعزامی از تهران سپس به سایت سامانۀ RCAG در چابهار رفتند و از روند تکمیل و تجهیز آن بازدید کردند . در جریان این بازدید باقری سنجری كارشناس مسئول تجهيزات RCAG شركت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران، اطلاعات دقیقی را دربارۀ تجهیزات نصب شده در این سامانه ارائه داد و پس از آن امیرانی ضمن گفتگویی که با کارشناسان فنی اعزامی از تهران و کارشناسان عملیات هوانوردی فرودگاه زاهدان داشت از روند تکمیل این سامانه از آن ابراز رضایت کرد.

همچنین اعرابی مدیرکل فرودگاه‌های استان سیستان و بلوچستان در این بازدید توضیحات کامل فنی را دربارۀ سایت کنونی سامانه RCAG و فرودگاه جدید چابهار ارائه کرد.

یکپارچه‌سازی سامانه اتوماسیون نظارت هوانوردی مرکز کنترل ایران و دنیا

مدیرکل ارتباطات و ناوبری با بیان اینکه سامانه اتوماسیون نظارت هوانوردی مرکز کنترل ترافیک هوایی کشور روز چهارشنبه(۲۱ مهرماه) بروزرسانی می‌شود، گفت: در پی این بروزرسانی تغییرات فنی و عملیاتی جدیدی در سامانه اتوماسیون مرکز کنترل اعمال خواهد شد.

محمد امیرانی در گفت‌وگو با روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، توضیح داد: این سامانه با بهره‌گیری از ۱۶ سنسور راداری و قابلیت‌های مهمی از قبیل پردازش اطلاعات راداری، پردازش اطلاعات هوانوردی، ذخیره‌سازی و بازخوانی اطلاعات، نمایش اطلاعات ترافیک هوایی و اعلام هشدارهای لازم به کنترلر، امکان نظارت بر ترافیک هوایی، سهولت کنترل و مدیریت آن را فراهم می آورد.

مدیرکل ارتباطات و ناوبری با بیان اینکه فعالیت اتوماسیون مرکز کنترل بر مبنای تعاریف و سیستم‌ پارامترهای متعددی صورت می‌گیرد، گفت: تغییرات این پارامترها به صورت پیوسته در سیستم بروزرسانی می‌شود و برای انجام آن‌ها مطابق دستورالعمل‌های موجود مراحلی دیده شده است. این تغییرات پس از آماده‌سازی اولیه در بخش‌های مرتبط یعنی ادارات کل ارتباطات و ناوبری و مراقبت پرواز؛ در سامانه اتوماسیون فرودگاه امام خمینی(ره) مورد بررسی و آزمایش‌های فنی و عملیاتی قرار گرفته و در نهایت پس از اطمینان از صحت عملکرد، در سامانه اصلی مرکز کنترل بارگذاری می‌شود.

به گفته وی تغییرات مهم و اساسی سامانه‌های اتوماسیون هوانوردی که بطور مستقیم بر جریان ترافیک هوایی تاثیرگذار خواهد بود می‌بایست بر اساس زمان هماهنگ شده قبلی مطابق با سیستم AIRAC DATE در سطح دنیا و کشورهای همسایه به طور همزمان انجام شود. زمان بروزرسانی این تغییرات ۲۲ مهرماه برابر با ۱۳ اکتبر است که مرکز کنترل فرصت دارد تا روز چهارشنبه(۲۱ مهرماه برابر با ۱۲ اکتبر) این تغییرات را اعمال کند تا در روز پنجشنبه( ۱۳ اکتبر) اطلاعات منطقه‌ای و دنیا همزمان یکپارچه شوند. در حقیقت این تاریخ هماهنگ برای همه کشورهاست و این اداره‌کل مجبور به رعایت آن است.

امیرانی عنوان کرد: همه تغییرات در سامانه اتوماسیون مرکز کنترل پیرامون تحقق اهداف ایمنی ترافیک هوایی به بهترین شکل، افزایش ظرفیت ترافیک هوایی، ارتقای قابلیت های سیستم و کاهش فشار کاری بر کنترلرها انجام می‌شود.

توافق بوئینگ با 2 بانک آمریکایی و ژاپنی برای ایران

 

جدیدترین خبرها از خرید هواپیما حاکی است، شرکت هواپیماسازی بوئینگ با یک بانک آمریکایی توافق کرده تا هواپیماهای خریداری شده توسط ایران را با مشارکت یک بانک ژاپنی تامین مالی کند.

نیمه ماه جاری مدیر ارشد شرکت هواپیماسازی بوئینگ با اعلام این‌که در مراحل نهایی معامله فروش بیش از 100 فروند هواپیمای مسافربری به ایران هستیم، گفته بود: اما هیچ هواپیمایی در سال 2016 به این کشور تحویل نمی‌شود.

دنیس مویلنبورگ در حاشیه کنفرانسی درباره فناوری‌های آینده در شیکاگو افزود: «بر اساس این معامله در سال 2016 هیچ هواپیمایی تحویل نخواهیم داد. تحویل این هواپیماها یک، دو و سه ساله است. اما این فرصتی قابل توجه برای ماست و من خشنودم که ببینم ما در حال پیشرفت مداوم در این زمینه هستیم.»

وی تاکید کرد:‌ در مراحل نهایی کارهای مربوط به ساختار معامله با مشتریان ایرانی قرار داریم و در عین حال با دولت آمریکا در زمینه فرآیند دریافت مجوز همکاری می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، گرچه در ماه‌های پایانی سال جاری میلادی خبری از ورود هواپیماهای بوئینگ به کشور نیست، اما یک منبع مطلع در دولت از توافق شرکت هواپیماسازی بوئینگ با یک بانک آمریکایی جهت تامین مالی خریدهای ایران از طریق یک بانک ژاپنی خبر داده است. 

از زمستان سال گذشته به این سو وزارت راه و شهرسازی برای خرید بالغ بر 238 فروند انواع هواپیمای ایرباس، بوئینگ و ای تی آر با شرکت‌های فرانسوی و آمریکایی وارد مذاکره شده و تفاهمنامه‌هایی را در این رابطه امضا کرده است. حدود 100 فروند از این هواپیماها بوئینگ، 20 فروند ای تی آر و حدود 118 فروند نیز ایرباس است. یکی از مشکلات این خرید تعلل آمریکایی‌ها برای صدور مجوز اوفک بود که چندی پیش وزارت خزانه‌داری این کشور مجوز 17 فروند را صادر کرد.

نحوه تامین مالی و موانع حقوقی یکی دیگر از مشکلات خرید هواپیماهاست که به نظر می‌رسد بخشی از آنها در حال برطرف شدن است.

شواری نگهبان قانون خاص شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران را تایید کرد

شورای نگهبان پس از بحث و بررسی لايحه احكام دائمي برنامه‌هاي توسعه كشور كه با اصلاحاتي در جلسه مورخ سي‌ام تير ماه ۱۳۹۵ به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيده بود٬ سرانجام چهار بند ماده الحاقي 36 با محوریت ارتقای ایمنی و کیفیت خدمات حمل و نقل هوایی، ناوبری هوایی و فرودگاهی را تایید کرد.

به‌گزارش روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران؛ در ماده الحاقی 36 این لایحه با محوریت ارتقای ایمنی و کیفیت خدمات حمل و نقل هوایی، ناوبری هوایی و فرودگاهی که شامل پنج بند است٬ چهار بند ۱و۳و۴و۵ مربوط به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران مورد تایید قرار گرفته است.

1- سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران (مادر تخصصی) و شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) از نظر اداری، استخدامی، مالی و معاملاتی در چهارچوب اساسنامه‌هایی که به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ تصویب و ابلاغ این قانون به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، اداره می‌شوند.

۳- صددرصد درآمدهای شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران (مادر تخصصی) و شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) اعم از فروش خدمات و دارایی‌های شرکت، اختصاصی است و پس از واریز به حساب شرکت، افتتاح‌شده توسط خزانه‌داری کل کشور نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای اجرای مأموریت‌های شرکت از جمله نوسازی سامانه‌های ناوبری هوایی و توسعه فرودگاه‌های کشور هزینه می‌شود.

۴- سازمان هواپیمایی کشوری،‌ شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران (مادر تخصصی) و شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) مشمول ماده(5) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب ۱۳۹۴/۲/۱ است.

۵- مطالبات شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران (مادر تخصصی) و شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) موضوع تبصره (2) ماده (87) قانون اصلاح ماده(87) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت مصوب ۱۳۹۰/۱۱/۱۸ و ماده(55) قانون تنظیم برخی از مقررات مالی دولت در حکم مطالبات مستند به اسناد لازم‌الاجراء می‌باشد و بر اساس آیین‌نامه اجرائی که حداکثر ظرف مدت شش‌ماه از تاریخ ابلاغ این قانون به پیشنهاد شرکت مذکور و تأیید وزراتخانه‌های راه و شهرسازی و دادگستری می‌رسد، قابل وصول است. تا تصویب آیین‌نامه مزبور احکام این ماده توسط مأموران اجرای احکام دادگستری اجرا می‌شود.

یادآور می‌شود؛ براساس بررسی‌های به‌عمل آمده توسط شورای نگهبان در بند 2 ماده الحاقي 36، تأمين كسر اعتبار مذكور، چون به افزايش هزينه عمومي مي‌انجامد و طريق جبران آن نيز معلوم نگرديده است، مغاير اصل 75 قانون اساسي شناخته شد.

گفتنی است؛ در بند ۲ ماده الحاقی ۳۶  آمده است: اعتبارات سازمان هواپیمایی کشوری (هزینه‌ای و سرمایه‌ای) از محل درآمدهای اختصاصی، کمک‌ها و سایر درآمدهایی که بر اساس تعرفه مصوب شورای‌عالی هواپیمایی با رعایت مواد (38) و (39) قانون محاسبات عمومی کشور وصول شود، تأمین خواهد شد. کسری اعتبار پس از تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با مبادله موافقتنامه کمک زیان در قانون بودجه سنواتی پیش‌بینی می‌شود.»

اخبار

اگهی مجمع عمومی-نوبت دوم
اگهی مجمع عمومی-نوبت دوم

آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی - نوبت دوم -  بدینوسیله به  [ ... ]

Other Articles

احادیث

ذکری برای جلوگیری از اندوه ...

از امام باقر علیه السلام نقل شده است که هر کس هنگام بیرو [ ... ]

آدرس تلگرام

آمار سایت

امروز7
این هفته7
این ماه346
مجموع12533

آی پی بازدیدکنندگان : 54.90.204.233
Unknown ? Unknown Mon 25 Mar 2019 16:02 توسعه یافته توسط وب سایت جومینا

نظرسنجی

Template Design:Dima Group

پرش به بالا