جزئيات ورود 9 هواپیمای برجامی و تشكيل 10 ايرلاين

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام این مطلب که در تعداد مسافران افزایش 19 درصدی رخ داده است، از ورود 8 الي 9 هواپیمای برجامی تا پایان سال جاری به کشور خبر داد و گفت: با ایجاد ۱۰ ايرلاين به منظور فاینانس هواپیما موافقت اصولی انجام گرفته است.

علی عابدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، در دومین نمایشگاه حمل و نقل گفت: حمل و نقل تاثیر بی‌بدیلی در توسعه اقتصادی سیاسی و اجتماعی کشور دارد که امیدواریم در بخش هوایی رسالت خود را در توسعه به عمل و اجرا برساند.

 رئیس سازمان هواپیمایی کشور ادامه داد: به منظور دستیابی به اهداف سازمان یکی از کارهایی که در چند سال اخیر انجام دادیم استفاده و بهره مندی از تجربیات کشورهای همسایه و همچنین تجربیات موفق دنیا بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این مطلب که شرایط ایران به دلیل تحریم با شرایط برخی از کشورهای همسایه تفاوت‌هایی دارد که باید آنها را موردتوجه قرار داد، افزود: شرایط کشورهای همسایه با ایران دارای تفاوت‌هایی است و آنها تحریم ندارند اما  به رغم تحریم ها باید این نکته را نیز موردتوجه قرار دهیم که بخشی از مشکلات ما نیز ناشی از تحریم ها نبوده است.

عابدزاده در ادامه  گفت: سازمان هواپیمایی کشوری تلاش کرد تا در ۳ سال اخیر صنعت هوایی را در مسیر استاندارد حرکت دهد.

وی با یادآوری این مطلب که یکی از اقدامات ارزشمند سازمان هواپیمایی کشوری اخذ مصوبه مجلس در موضوع آزادسازی نرخ حمل و نقل هوایی بوده است، افزود: پیش‌تر، اقتصاد حمل و نقل هوایی ایران با اقتصاد حمل و نقل هوایی دنیا تفاوت‌هایی داشت که توانستیم از طریق اخذ مصوبه مجلس شورای اسلامی آن را در بستر استاندارد وارد و آزاد کنیم.

همچنین معاون وزیر راه و شهرسازی گفت : در زمینه آزادسازی نرخ مسیر این اقدام طی ۲ سال اخیر به اجرا درآمده است. اگرچه تجربه ایران در این زمینه اندک است و هنوز مشکلاتی در این خصوص وجود دارد اما حرکت، حرکت بسیار خوبی است.

در ادامه عابدزاده یادآور شد: با وجود آنکه در سال گذشته تعداد صندلی‌ها افزایش پیدا نکرد اما در تعداد مسافران داخلی ۱۹ درصد افزایش را شاهد بودیم و شبکه ما نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده است که این نویدی برای آینده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: بحث توسعه فرودگاهی از دیگر مباحثی است که در دستور کار قرار دارد. در همین راستا به منظور استفاده بیشتر از فرودگاه‌هایی که از آنها کمتر استفاده می‌شد در نظر داریم که هواپیماهایی را به کشور وارد کنیم که در تمامی فرودگاه‌ها مورد بهره‌برداری قرار گیرند که با اینکار بتوانیم اقتصاد مقاومتی را به مرحله اجرا درآوریم.

وی در ادامه گفت: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تلاش کرد تا اقتصاد مقاومتی را به مرحله اجرا درآورد و توسعه فرودگاهی را با شرکت های خصوصی در دستور کار قرار داده که حضور بخش های خصوصی تاثیر بسزایی در اقتصاد حمل و نقل خواهد داشت.

عابدزاده تقویت بازار داخلی را از نقاط قوت در صنعت حمل و نقل هوایی عنوان کرد و افزود: خوشبختانه سازمان هواپیمایی کشوری در منطقه به غیر از آنکه با کشورهای آسیای میانه ارتباطات خوبی را برقرار کرده تا شرکت های هواپیمایی بتوانند از این فضا استفاده کنند در فضای فرآیندی و قوانین و مقررات نیز سعی کرد تا سیستم خود را به روز کند که اینکار شروع شده است و شرایط شرکت‌های هواپیمایی غیرقابل مقایسه با گذشته نیست.

 

منبع : https://www.iranjib.ir/shownews

آیا قربانی شدن ایمنی فضای کشور به بهانه تامین امنیت آن توجیه پذیر است؟

امروزه بخش عمده ای از فرودگاه های کشور زیان ده  بوده و  نگه داری و توسعه آنها هزینه بسیار بالایی را به شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران تحمیل میکند. از طرفی از آنجایی که در طی چند دهه گذشته صنعت هوانوردی کشور در نوک پیکان تحریم ها قرار گرفته بود ، دولت در شرایط پسابرجام در اقدامی تحسین برانگیز نوسازی ناوگان هوایی کشور را در دستور کار خود قرار داد اما باید به این نکته توجه کرد که  بدون نوسازی بسیاری از سامانه های ناوبری هوایی کشور و تجهیز فرودگاه ها به سیستم های نوین هوانوردی و فرودگاهی ، ایران نمی تواند جایگاه از دست رفته خود در منطقه خاورمیانه را باز یابد.

 

حال بجای اینکه در این برهه حساس کنونی یک حمیت ملی برای حمایت از صنعت هوانوردی کشور شکل گیرد ، متاسفانه قرارگاه پدافند هوایی به بهانه تامین امنیت فضای کشور خواستار دریافت 30 درصد درآمد حاصل از پروازهای عبوری از شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران شده است. فارغ از مباحث حقوقی این درخواست باید یادآور شد در حال حاضر عملیاتی بودن بسیاری از سامانه های ناوبری هوایی کشور علی رغم اعمال تحریم های طولانی مدت مرهون تلاش جهادگرانه متخصصان الکترونیک هواپیمایی ایران می باشد بطوریکه بعنوان نمونه عملیاتی بودن رادار ریتیون فرودگاه مهرآباد تعجب و تحسین کارشناسان شرکت های بزرگ خارجی را دربرداشته است.

 

با این وجود بسیاری از سامانه های ناوبری هوایی و تجهیزات مرکز کنترل فضای کشور طول عمر مفید خود را طی کرده اند و برای حفظ ایمنی فضای کشور مطابق با استانداردهای ایکائو نوسازی آنها الزامیست. لذا کاهش درآمد شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در شرایط کنونی نوسازی سامانه های ناوبری هوایی کشور را با مشکل مواجه خواهد کرد و بتدریج کاهش ایمنی فضای کشور رقم خواهد خورد.

 

و چنانچه ایمنی فضای کشور زیر سوال رود در اندک زمانی بخش اعظمی از پروازهای عبوری  به آسمان کشورهای دیگر کوچ خواهند نمود و در نتیجه با کاهش درآمد حاصل از پروازهای عبوری نه تنها شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران محتاج حمایت های مالی دولت خواهد شد بلکه قرارگاه پدافند هوایی نیز به اهداف خود نخواهد رسید و تنها با اتخاذ یک تصمیم اشتباه ، ایمنی فضای کشور به بهانه تامین امنیت آن قربانی شده است.

                                                                                                                     محمدمهدی غفاری

                                                                                            عضو هیات مدیره انجمن متخصصان الکترونیک هواپیمایی

امیرانی از روند تکمیل و تجهیز سامانۀ RCAG ابراز رضایت کرد

مدیرکل ارتباطات و ناوبری شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از روند تکمیل و تجهیز سامانۀ كنترل پروازي كلام (RCAG)بازدید و اظهار رضایت کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی روابط عمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران به چابهار، گروه اعزامی ادارۀ کل ارتباطات و ناوبری شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به سرپرستی محمد امیرانی بامداد امروز برای بازدید از روند تکمیل و تجهیز سامانۀ كنترل پروازي كلامي (RCAG)به منطقۀ چابهار وارد شد.

این گروه پس از رسیدن به فرودگاه کنارک و بازدید از موقعیت پیشین این سامانه در این فرودگاه به موقعیت در نظر گرفته شده برای احداث فرودگاه جدید شهر چابهار رفتند.

فرودگاه جدید از نظر مکانی وسعت بسیار زیادی دارد و در فاصلۀ بسیار کمی تا منطقۀ آزاد تجاری چابهار قرار گرفته است.

گروه اعزامی از تهران سپس به سایت سامانۀ RCAG در چابهار رفتند و از روند تکمیل و تجهیز آن بازدید کردند . در جریان این بازدید باقری سنجری كارشناس مسئول تجهيزات RCAG شركت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران، اطلاعات دقیقی را دربارۀ تجهیزات نصب شده در این سامانه ارائه داد و پس از آن امیرانی ضمن گفتگویی که با کارشناسان فنی اعزامی از تهران و کارشناسان عملیات هوانوردی فرودگاه زاهدان داشت از روند تکمیل این سامانه از آن ابراز رضایت کرد.

همچنین اعرابی مدیرکل فرودگاه‌های استان سیستان و بلوچستان در این بازدید توضیحات کامل فنی را دربارۀ سایت کنونی سامانه RCAG و فرودگاه جدید چابهار ارائه کرد.

روز جهانی الکترونیک هواپیمایی گرامی باد/به پاس وسعت آرامش سرزمینم...

امروز ۲۲ آبانماه برابر با ۱۲ نوامبر۲۰۱۶ میلادی است و برای نخستین‌بار جشنی در سراسر دنیا به پاس زحمات متخصصان الکترونیک هواپیمایی برای ایجاد بستری مناسب در برقراری پروازهایی ایمن برپاست.

شاید اولین المان‌هایی که از سفر هوایی به ذهن هر مسافری خطور می‌کند؛ هواپیما، باند و آسمان باشد. همه این المان‌ها و اجزای اصلی یک سفر هوایی است اما این عناصر خود به تنهایی قابل استفاده نیستند و با سیستم‌های اطلاعاتی و مخابراتی گوناگونی بهم متصل می‌شوند تا شرایط برای نشست و برخاست هواپیماها در بستری ایمن فراهم شود.

این بستر را متخصصان الکترونیک و ارتباطات در پشت صحنه و تنها با انگیزه رقم زدن بهترین خاطرات همراه با سلامتی و آرامش برای مسافران فراهم می‌کنند. فعالیت این متخصصان مستقیما مرتبط با مسایل امنیتی و ایمنی فضای هر کشوری است. در واقع امنیت به این معنا که مهندسان این حوزه باید از تمام ویژگی‌های دستگاه‌های کمک ناوبری مطلع باشند و ضمن دقت در عملیاتی بودن آن‌ها باید به درستی از این دستگاه‌ها نگهداری کنند تا آسمان این سرزمین در امنیتی کامل همواره آبی بماند.

البته اهمیت این بستر زمانی برای مسافران مشخص می‌شود که یکی از دستگاه‌های کمک ناوبری با اختلال مواجه شود و هواپیمای مسافری با تمام سرنشین‌های خسته از راه طولانی، مجبور به فرود در فرودگاهی دیگر شود یا در مواقعی خلبان علی‌رغم تلاش‌های بسیارش، نشست موفقیت‌آمیزی نداشته باشد.

زحمات این افراد تنها به اینجا ختم نمی‌شود بلکه آن‌ها برای امنیت پرواز مسافران عبوری از آسمان این کهن بوم هم تلاش می‌کنند. در واقع دستگاه‌های کمک ناوبری و هوانوردی که در فرودگاه‌های ایران مشغول به ارایه‌ خدمات هستند، به پروازهای عبوری هم سرویس‌های مسافری ارایه می‌دهند. به ویژه در مقطع زمانی کنونی که آسمان ایران از امنیت ویژه‌ای در منطقه برخوردار است و اغلب شرکت‌های هواپیمایی تمایل بیشتری به عبور هواپیماهایشان از آسمان ایران را دارد. در حقیقت، به نوعی اهمیت و حساسیت زحمات این متخصصان فراتر از مرز و بوم یک سرزمین است.

شاید جالب باشد که بدانیم متخصصان الکترونیک هواپیمایی در طول تحصیل و خدمت‌شان علاوه بر اینکه باید با تکنولوژی‌های روز دنیا در این زمینه آشنا باشند، باید منابع و کتاب‌های متعددی در حوزه‌های ارتباطی، ناوبری و راداری را هم مطالعه کنند تا در نصب، نگهداری و تعمیر دستگاه‌های کمک ناوبری خبره شوند.

پیش‌ترها در مهرماه هر سال روزی را به عنوان روز الکترونیک هواپیمایی جشن می‌گرفتند اما سال گذشته در سازمان جهانی غیرسیاسی و غیر دولتی IFATSEA موضوع تعیین روز جهانی الکترونیک هواپیمایی مطرح شد و در پی آن با موافقت اعضا، ۱۲ نوامبر به عنوان روز جهانی «الکترونیک هواپیمایی» معرفی شد.

امسال به طور همزمان همه فعالان صنعت هوانوردی سراسر دنیا برای نخستین‌بار روز ۲۲ آبانماه برابر با ۱۲ نوامبر۲۰۱۶ میلادی را به پاس زحمات متخصصان الکترونیک هواپیمایی جشن می‌گیرند و ما نیز این روز را به تمام متخصصان الکترونیک هواپیمایی در سراسر ایران از فرودگاه دشت ناز تا فرودگاه ابوموسی و از فرودگاه بیرجند تا فرودگاه ایلام تبریک می‌گوییم.

توافق بوئینگ با 2 بانک آمریکایی و ژاپنی برای ایران

 

جدیدترین خبرها از خرید هواپیما حاکی است، شرکت هواپیماسازی بوئینگ با یک بانک آمریکایی توافق کرده تا هواپیماهای خریداری شده توسط ایران را با مشارکت یک بانک ژاپنی تامین مالی کند.

نیمه ماه جاری مدیر ارشد شرکت هواپیماسازی بوئینگ با اعلام این‌که در مراحل نهایی معامله فروش بیش از 100 فروند هواپیمای مسافربری به ایران هستیم، گفته بود: اما هیچ هواپیمایی در سال 2016 به این کشور تحویل نمی‌شود.

دنیس مویلنبورگ در حاشیه کنفرانسی درباره فناوری‌های آینده در شیکاگو افزود: «بر اساس این معامله در سال 2016 هیچ هواپیمایی تحویل نخواهیم داد. تحویل این هواپیماها یک، دو و سه ساله است. اما این فرصتی قابل توجه برای ماست و من خشنودم که ببینم ما در حال پیشرفت مداوم در این زمینه هستیم.»

وی تاکید کرد:‌ در مراحل نهایی کارهای مربوط به ساختار معامله با مشتریان ایرانی قرار داریم و در عین حال با دولت آمریکا در زمینه فرآیند دریافت مجوز همکاری می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، گرچه در ماه‌های پایانی سال جاری میلادی خبری از ورود هواپیماهای بوئینگ به کشور نیست، اما یک منبع مطلع در دولت از توافق شرکت هواپیماسازی بوئینگ با یک بانک آمریکایی جهت تامین مالی خریدهای ایران از طریق یک بانک ژاپنی خبر داده است. 

از زمستان سال گذشته به این سو وزارت راه و شهرسازی برای خرید بالغ بر 238 فروند انواع هواپیمای ایرباس، بوئینگ و ای تی آر با شرکت‌های فرانسوی و آمریکایی وارد مذاکره شده و تفاهمنامه‌هایی را در این رابطه امضا کرده است. حدود 100 فروند از این هواپیماها بوئینگ، 20 فروند ای تی آر و حدود 118 فروند نیز ایرباس است. یکی از مشکلات این خرید تعلل آمریکایی‌ها برای صدور مجوز اوفک بود که چندی پیش وزارت خزانه‌داری این کشور مجوز 17 فروند را صادر کرد.

نحوه تامین مالی و موانع حقوقی یکی دیگر از مشکلات خرید هواپیماهاست که به نظر می‌رسد بخشی از آنها در حال برطرف شدن است.

اخبار

احادیث

ذکری برای جلوگیری از اندوه ...

از امام باقر علیه السلام نقل شده است که هر کس هنگام بیرو [ ... ]

آدرس تلگرام

آمار سایت

امروز9
این هفته39
این ماه208
مجموع9139

آی پی بازدیدکنندگان : 54.166.172.33
Unknown ? Unknown Thu 19 Apr 2018 23:45 توسعه یافته توسط وب سایت جومینا

نظرسنجی

Template Design:Dima Group

پرش به بالا