خدمات ناوبری

برقراری عملیات حمل‌ونقل هوایی ایمن در فضای کشور و نشست و برخاست ایمن در سطح فرودگاه‌ها مستلزم استقرار نظام هوانوردی مجهز به تجهیزات و دستگاه‌های ارتباطی، کمک ناوبری و نظارتی در چارچوب مقررات و استانداردهای بین‌المللی و تنظیم و اداره و راهبری آنها می‌باشد که در کشور این مهم توسط شرکت فرودگاه‌های کشور انجام می‌پذیرد. در حال حاضر 96 مسير هوايي به طول حدود 31587 ناتيكال مايل(58500 کیلومتر) در فضاي هوايي كشور طراحی و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است و در نتيجه مديريت عبور و مرور هوايي در فضاي كشور از طريق مركز كنترل فضاي كشور و برج‌های كنترل در فرودگاه‌ها، عبور و مرور و نشست و برخاست هواپيماها به صورت برخوردار از عملیات ایمن و اجتناب از برخورد با يكديگر يا با ساير موانع کنترل و هدایت می‌شود. در اين زمينه هماهنگي با ساير مناطق دنیا از جمله اروپا و آسيا و خاورميانه جهت ايجاد مسيرهاي هوايي بين‌‌المللي داراي اهميت است، ضمن آنكه به‌منظور کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و بهینه‌سازی اقتصادي پروازها و کاهش هزینه‌های مصرف سوخت هواپیماها و کوتاه کردن زمان سفرها و فاصله بين مقاصد مختلف نياز به كوتاه كردن مسير و طراحي مسيرهاي مستقيم مي‌باشد.

به‌منظور كنترل و هدايت هواپيماها در فضاي كشور و فرودگاه‌ها حدود 400 دستگاه و تجهيزات و سيستم‌هاي ارتباطي، کمک ناوبري و نظارتي مختلفي تهیه شده و در ايستگاه‌هاي هوانوردي و فرودگاه‌ها نصب شده که البته لازم است با توجه به تحولات بین‌المللی حوزه هوانوردی و ارتباطات، ناوبري و نظارت/مديريت ترافيك هوايي (CNS/ATM) و در چارچوب طرح جهاني و منطقه‌یي هوانوردي در مورد بكارگيري تجهيزات و سيستم‌هاي مدرن و جديد طبق استانداردهاي بين‌المللي اقدام شود که برنامه به‌کارگیری سامانه ADS-B در نظام هوانوردی کشور که در دستور کار شرکت فرودگاه‌های کشور قرار گرفته است را می‌توان در راستای عملی شدن این مهم ذکر کرد.

هم‌اكنون ارائه خدمات در فضاي كشور از طريق مركز كنترل تهران انجام مي‌پذيرد كه به‌صورت جانشين، يك سيستم نيز در محل فرودگاه امام نصب شده تا در مواقع ضروري از آن استفاده شود. در سال جاری پیش‌بینی می‌شود به تعداد 565 هزار پرواز خدمات هوانوردي ارائه شود كه تعداد پروازهاي داخل کشور حدود 400 هزار پرواز و حدود 165هزار پرواز نيز به صورت عبوري بر فراز فضاي هوايي كشور پیش‌بینی می‌شود. البته با افزايش تجهيزات و بهبود آموزش نيروي انساني متخصص مي‌توان ظرفيت ارائه خدمات هوانوردي را در مقياس وسيعي با ايمني بيشتر افزايش داد. لازم به ذکر است که هم‌اکنون امکان هدایت به میزان دو برابر کنونی پروازهای عبوری از فضای کشور وجود دارد.

در این میان وجود 14 منطقه ممنوعه، 67 منطقه محدوده، 95 منطقه خطر و 91 منطقه احتياطي در فضاي كشور، مانعي براي مستقيم شدن مسيرهاي هوايي بوده و نتیجه آن کاهش بهره‌وری فضا است كه در نتيجه به لحاظ اقتصادي هزينه‌هاي شركت‌هاي حمل‌ونقل هوايي را افزايش مي‌دهد و از طرفی موجبات آلودگی بیشتر محیط‌زیست را فراهم می‌نماید. به همین دلیل است که بازنگري مستمر در طراحي مسيرهاي هوايي ضرورتی است که لازمه ساختار کارآمد فضا و از اصول اساسی سامانه مدیریت بهینه ترافیک هوایی محسوب می‌شود که البته ضمن توجه به موضوع مهم امنیت کشور مستلزم همکاری و همفکری متولیان هر دو حوزه هوانوردی و امنیتی است.

اخبار

احادیث

ذکری برای جلوگیری از اندوه ...

از امام باقر علیه السلام نقل شده است که هر کس هنگام بیرو [ ... ]

آدرس تلگرام

آمار سایت

امروز4
این هفته4
این ماه98
مجموع9823

آی پی بازدیدکنندگان : 23.20.25.122
Unknown ? Unknown Mon 16 Jul 2018 17:08 توسعه یافته توسط وب سایت جومینا

نظرسنجی

Template Design:Dima Group

پرش به بالا