آشنايی مختصر با سيستم‌های كنترل عزيمت مسافران ( DCS- CUTE- BHS )

 

 

 

سیستم كنترل عزیمت مسافر Departure control system ) DCS):
كاهش هزینه‌های هندلینگ زمینی یكی از مبارزه طلبی های افراد درگیر پروسه چك مسافران در فرودگاه‌ها بوده و ایمنی و امنیت یكی از بالاترین نیازها در صنعت هواپیمایی است. به هرحال عبور روان مسافران از محل پیاده شدن جلوی ترمینال (curbside ) تا نشستن روی صندلی هواپیما (aircraft seat ) با حداقل هدر دهی زمانی و حداكثر كارائی از جمله انتظارات در این صنعت می‌باشد كه برای رسیدن به این اهداف استفاده از سیستم‌ها و نرم افزارهای كامپیوتری در عصر تكنولوژی بهترین راه كار می‌باشد.
اطلاعات ثبت شده استانداردی كه در سیستم رزرواسیون بلیت  Computer reservation system) CRS) در آژانس هواپیمایی و یا وب سایت فروش بلیت WEB DCS هنگام صدور بلیت مسافر ثبت می‌شود و برای شناسایی مسافران به كار می‌رود بعدا به عنوان ثبت مسافر (Passenger name record (PNR شناخته می‌شود.


سیستم Departure control system ) DCS) مجموعه فعالیت‌های كنترل بار و مسافر می‌باشد كه بر اساس سیستم پایه سیتا SITA و یا ARINC و یا سایر سیستم های پایه توسط شركت های هواپیمایی در كانترهای پروازی برای تسریع در جریان امور مسافران و اجرائیات به موقع خروجی آنها با ارئه پروسه سواركردن و چك ایمن آنها انجام می‌گیرد. این سیستم با اتصال مستقیم یا غیر مستقیم به شبكه پخش جهانی Global Distribution System (GDS) و سیستمهای كنترل بار و مسافر شركتهای هواپیمایی انجام می‌گیرد.این سیستم علاوه برآن می‌تواند به سیستم‌های كنترل مهاجرت (immigration control) برای كنترل ویزا، مهاجرت و لیست افراد پرواز ممنوع نیز وصل گردد.فرودگاههای بین المللی بزرگ دارای DCS یكپارچه و یا مجزا برای شركتهای هواپیمایی میباشند.


شركت‌های هواپیمایی غیر از سیستم پایه سیتا SITA و یا ARINC از سیستم‌های پایه دیگری نیز استفاده می‌كنند از جمله سیستم پایه آمادیوس (Amadeus ) تاسیس 1987 برای شركت‌های هواپیمایی ایرفرنس ولوفتانزا ( Altéa Departure Control (DC) - Customer Management ) و یا سیستم انحصاری KLM با نام CODECO (computerized departure control ) ویا سیستم گالیلو مختص كشور انگلستان و یا سیستم  Departure Control System - iPort كه توسط شركت IT هلند (Res2 ) می‌توان نام برد.


در ایران شركت های هواپیمایی از جمله ایران ایر عضو سیستم پایه SITA می‌باشند. سیستم سیتا در سال 1949 با هدف ارتباط فرودگاه و ایرلاین با 185 كشور عضو و به 80 زبان راه اندازی گردیده است این سیستم در ارتباط با عملیات هواپیما و فرودگاه، عملیات بار و چمدان، عملیات انبار داری، عملیات تجاری و مدیریت ارتباطات می‌باشد.
سرویس كنترل خروجی (Departure Control Services ) به طوركلی؛ كنترل ایمن خروج مسافران هوایی را (secure end-to-end departure control) با گستره جهانی، برای كاهش هزینه ها برای مشتریان ارائه می‌كند كه چك اتوماتیك مسافران و كنترل سوارشدن و سیستم‌های بالانس وزن و بار نیز از آنجمله می‌باشد.


از جمله ذینفعان سیستم خدمات DCS افراد زیر را شامل شود : 
1- فرودگاه ؛كه امور شبكه های اینترنتی را ارائه می‌دهد ومی‌تواند با ارائه دوره های آموزشی در شاخه های عملی جذاب برای شركتهای هواپیمایی باشند.
2- شركتهای هواپیمایی؛ كه در دسترسی به تجهیزات فرودگاهی می‌تواند تسریع گردد.
3- مدیران كنترل خروجی
4- مدیران چك مسافران
5- مسافران ؛ با لذت بردن از روانی چك (check-in) با سیستمهای انتقال آرام و ایمن.


فواید سیستم DCS :
از جمله فواید استفاده از این سیستمها علاوه برافزایش سودمندی ( Increased productivity )كه با كاهش زمان ارائه خدمات به مشتریان فرودگاه، مدیریت هندلینگ شركتها و تجمیع سیستم‌های پشتیبانی برای كلیه شركتها انجام می‌گردد میتوان به افزایش بازده (Increased revenue ) كه با بازكردن سریع صندلی و فروش مجدد اشاره كرد و همچنین رضایت مشتری (Customer satisfaction ) با تسریع و سادگی امورچك سوارشدن و نیز كاهش هزینه (Cost reduction) با كاهش هزینه های جرایم مربوط به ملزومات و تاخیرات پروازی، می‌توان موارد زیر را نیز اضافه كرد:
1- چك سریع مسافر و بار در فرودگاه 2- شمارش مسافران و جزییات مربوط به آنها 3- ردیابی مسافر و بار مربوط به او 4- اطلاعات مربوط به سفر مسافر ( زمان حركت ؛ گیت پروازی خروجی مورد استفاده و ...)


ویژگیهای DCS :
1- چك مسافر در عرض چند دقیقه انجام میشود 2- تسهیل چك گروهی مسافران 3- پرینت و كپی كارت پرواز ( TAG و یا Boarding pass )        4- مدیریت پرواز 5- ذخیره اطلاعات 6- رد یابی ومسیریابی مسافر و بار 7- تجزیه و تحلیل پرواز 8- حذف كارت پروازی بدلایل خاصی كه مسافر نمیتواند ادامه سفر دهد ( de check in)  9- ارتباط با سیستم BRS . 

وظایف DCS:
1- انتخاب پرواز

2-  Security number

3- مدیریت بار

  4- وارد كردن جزییات مسافر 

5 - پرینت و كپی    TAG

6-چك transit pass

7- دسترسی بار

وظایف DCSدر گیت خروجی:
1- كنترل كارت پرواز

Boarding pass 2- تشخیص مسافر جا مانده و یا عدم انطباق مسافر خروجی با تعداد كارت پرواز صادر شده ( no show ).


سیستم های پایه نظیرSITA، همانطور كه ذكر شد سیستم DCS را به شركت‌های هواپیمایی ارائه می‌دهد و همچنین سیستم‌های APIS و APP (برای ارائه لیست مسافران به كشورهای مختلف قبل از انجام چك مسافری و تایید سفر از نظر امنیتی) را نیزارائه می‌دهد.
APIS= advance passenger information system و APP= advance passenger processing 

سیستم (CUTE ( common use terminal equipment:
این سیستم جهت استفاده اشتراكی از تسهیلات ترمینال و كانتر با راه اندازی سیستم‌های DCS بدون توجه به نرم افزار پایه شركت هواپیمایی بصورت عام مورد استفاده قرار می گیرد؛ می‌تواند تا 30 درصد هزینه ها را مخصوصا " در زیر ساخت های ارتباطی برای فرودگاه و ایرلاین كم كند و معمولا" توسط فرودگاه برای یكپارچگی امو چك ارائه میشود و كنترهای چك پروازی بصورت عام قابل استفاده برای كلیه شركتها شده و مدیریت كانترها را آسان تر می‌نماید.
از جمله معایب آن این است 1- تعمیر و نگهداری آن به عهده فرودگاه است 2- از لحاظ تكنولوژی گران می‌باشد 3- مسئولیت ایرلاین در ترمینال را كم می‌كند.
نسل بعدی این سیستم CUPPS نام دارد كه با انواع پرینتر‌ها قابل استفاده است. 

سیستمهای چك بار مسافر (BHS- BSM- BRS - RFID ):
مسیر حركت بار در فرودگاه:
Check in- screener -transport-sorting- make up- loading-aircraft –unload- transfer- arrival claim
1-سیستم BHS - baggage handling system
2-سیستم BSM – baggage source message
3- سیستم متحرك چك بار mobile check in این سیستم متحرك توسط یكی از افراد شركت هواپیمایی حمل و به صورت سیار نسبت به چك بار و مسافر و صدور كارت پرواز می‌شود
4- سیستم یك پارچه مدیریت بار integrated baggage management system
5-سیستم مفقودی بار mishandled bag
6-سیستم باركد RFID
7- سیستم BRS – baggage reconciliation system سیستم تطبیق بار و مسافر كه دستگاه باركد خوان را با سیستم سیتا مرتبط میكند بعنوان سیستم واسط بار و مسافر عمل می‌كند.

 

 

 

فرود بدون دید با ILS CAT III C

 

 

 

ils-catIII

 

شاید برای بسیاری از علاقه مندان به صنعت هوانوردی این سوال مطرح شود که خلبان ها چگونه در شرایطی که  اصلا دید وجود ندارد و مه و ابر سطح باند را پوشانیده اند اقدام به فرود مینمایند؟

 

در پاسخ به این سوال باید گفت که ابتدا فرودگاه باید به دستگاه ناوبری به نام ILS CAT III C مجهز باشد. این سیستم با ارسال سیگنال، هواپیما را در مسیری قیف مانند وارد کرده و به سمت باند هدایت می نماید.

 

البته دانستن این نکته که خلبان ها هم باید توانایی استفاده از این فن آوری را داشته باشند ضروریست یعنی اصطلاحا Rating فرود بدون دید را داشته و در ضمن برای باند فرود هم باید از چراغهایی بنام Runway center line استفاده شود که این چراغ ها از نوع کفی بوده و در محور مرکزی باند نصب می شوند.

 

فاصله این چراغها بسته به RVR فرودگاه ۱۵ یا ۳۰ متر میباشد.

 

رنگ نور آنها از ابتدای باند تا ۹۰۰ متر مانده به انتهای باند به رنگ سفید ،‌ از ۹۰۰ متر تا ۳۰۰ متر مانده به انتهای باند یکی در میان سفید و قرمز و ۳۰۰ متر انتهایی به رنگ قرمز می باشد .

 

این چراغها در سیستم ILS CAT II به بالا نصب می شود.

 

 

 

 

خدمات ناوبری

برقراری عملیات حمل‌ونقل هوایی ایمن در فضای کشور و نشست و برخاست ایمن در سطح فرودگاه‌ها مستلزم استقرار نظام هوانوردی مجهز به تجهیزات و دستگاه‌های ارتباطی، کمک ناوبری و نظارتی در چارچوب مقررات و استانداردهای بین‌المللی و تنظیم و اداره و راهبری آنها می‌باشد که در کشور این مهم توسط شرکت فرودگاه‌های کشور انجام می‌پذیرد. در حال حاضر 96 مسير هوايي به طول حدود 31587 ناتيكال مايل(58500 کیلومتر) در فضاي هوايي كشور طراحی و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است و در نتيجه مديريت عبور و مرور هوايي در فضاي كشور از طريق مركز كنترل فضاي كشور و برج‌های كنترل در فرودگاه‌ها، عبور و مرور و نشست و برخاست هواپيماها به صورت برخوردار از عملیات ایمن و اجتناب از برخورد با يكديگر يا با ساير موانع کنترل و هدایت می‌شود. در اين زمينه هماهنگي با ساير مناطق دنیا از جمله اروپا و آسيا و خاورميانه جهت ايجاد مسيرهاي هوايي بين‌‌المللي داراي اهميت است، ضمن آنكه به‌منظور کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و بهینه‌سازی اقتصادي پروازها و کاهش هزینه‌های مصرف سوخت هواپیماها و کوتاه کردن زمان سفرها و فاصله بين مقاصد مختلف نياز به كوتاه كردن مسير و طراحي مسيرهاي مستقيم مي‌باشد.

به‌منظور كنترل و هدايت هواپيماها در فضاي كشور و فرودگاه‌ها حدود 400 دستگاه و تجهيزات و سيستم‌هاي ارتباطي، کمک ناوبري و نظارتي مختلفي تهیه شده و در ايستگاه‌هاي هوانوردي و فرودگاه‌ها نصب شده که البته لازم است با توجه به تحولات بین‌المللی حوزه هوانوردی و ارتباطات، ناوبري و نظارت/مديريت ترافيك هوايي (CNS/ATM) و در چارچوب طرح جهاني و منطقه‌یي هوانوردي در مورد بكارگيري تجهيزات و سيستم‌هاي مدرن و جديد طبق استانداردهاي بين‌المللي اقدام شود که برنامه به‌کارگیری سامانه ADS-B در نظام هوانوردی کشور که در دستور کار شرکت فرودگاه‌های کشور قرار گرفته است را می‌توان در راستای عملی شدن این مهم ذکر کرد.

هم‌اكنون ارائه خدمات در فضاي كشور از طريق مركز كنترل تهران انجام مي‌پذيرد كه به‌صورت جانشين، يك سيستم نيز در محل فرودگاه امام نصب شده تا در مواقع ضروري از آن استفاده شود. در سال جاری پیش‌بینی می‌شود به تعداد 565 هزار پرواز خدمات هوانوردي ارائه شود كه تعداد پروازهاي داخل کشور حدود 400 هزار پرواز و حدود 165هزار پرواز نيز به صورت عبوري بر فراز فضاي هوايي كشور پیش‌بینی می‌شود. البته با افزايش تجهيزات و بهبود آموزش نيروي انساني متخصص مي‌توان ظرفيت ارائه خدمات هوانوردي را در مقياس وسيعي با ايمني بيشتر افزايش داد. لازم به ذکر است که هم‌اکنون امکان هدایت به میزان دو برابر کنونی پروازهای عبوری از فضای کشور وجود دارد.

در این میان وجود 14 منطقه ممنوعه، 67 منطقه محدوده، 95 منطقه خطر و 91 منطقه احتياطي در فضاي كشور، مانعي براي مستقيم شدن مسيرهاي هوايي بوده و نتیجه آن کاهش بهره‌وری فضا است كه در نتيجه به لحاظ اقتصادي هزينه‌هاي شركت‌هاي حمل‌ونقل هوايي را افزايش مي‌دهد و از طرفی موجبات آلودگی بیشتر محیط‌زیست را فراهم می‌نماید. به همین دلیل است که بازنگري مستمر در طراحي مسيرهاي هوايي ضرورتی است که لازمه ساختار کارآمد فضا و از اصول اساسی سامانه مدیریت بهینه ترافیک هوایی محسوب می‌شود که البته ضمن توجه به موضوع مهم امنیت کشور مستلزم همکاری و همفکری متولیان هر دو حوزه هوانوردی و امنیتی است.

برگزاری دوره آموزشی- توجیهی ASBU در فرودگاه ساری

اولین دوره آموزشی- توجیهی مبحث ASBU در سال 1395 به همت مسئولین فرودگاه ساری و مدرسین اداره کل ارتباطات و ناوبرای  آقایان میرسعید، پرتو ، صباحی و پیمان در مرکز آموزش اداره کل فرودگاههای استان مازندران برگزار شد.

 در این جلسه علاوه بر همکاران الکترونیک فرودگاههای ساری ، نوشهر و رامسر  ، مهندس کمالی معاونت محترم خدمات فرودگاهی ساری ، مهندس آرتین معاونت محترم عملیات هوانوردی ساری و مهندس فریفته معاونت محترم عملیات هوانوردی فرودگاه نوشهر نیز حضور داشتند.

لازم بذکر است همکاران الکترونیک فرودگاه ساری بویژه مهندس خادم ابوالفضلی رئیس اداره مهندسی الکترونیک ساری تلاش زیادی برای برگزاری این جلسه به نحو شایسته و درخور متخصصان الکترونیک هواپیمایی بعمل آوردند.

 

ادامه مطلب...

اخبار

احادیث

ذکری برای جلوگیری از اندوه ...

از امام باقر علیه السلام نقل شده است که هر کس هنگام بیرو [ ... ]

آدرس تلگرام

آمار سایت

امروز1
این هفته10
این ماه117
مجموع10042

آی پی بازدیدکنندگان : 54.196.5.6
Unknown ? Unknown Wed 22 Aug 2018 09:56 توسعه یافته توسط وب سایت جومینا

نظرسنجی

Template Design:Dima Group

پرش به بالا